Website van Kailash-Yoga in Nieuw-Vennep, de Kailash-yoga groep en het beoefenen van yoga. Kenwoorden: "Raja yoga", Rajayoga, Yoga, Nieuw-Vennep, ontspannen, houdingen.
 

NIEUWS

Seizoen 2018-2019.
M.i.v. 31/10/2018 zijn er 2 groepen op de woensdagavond.
Groep 1 begint om 19:00 uur en groep 2 om 20:30 uur.

Klankmeditatie
Op vrijdag 14 december is er weer een meditatieve klankreis.
Nadere informatie volgt nog.

Logo van het SYN: de Samenwerkende Yogaleraren Nederland

Informatie over Adobe Portable Document Reader en de mogelijkheid te downloaden

Powered by Webreus

Yoga beoefening in Nieuw-Vennep

Kailash-yoga biedt u yogalessen waar een lichte nadruk ligt op de hatha yoga, de yoga van de houdingen. Hatha yoga is een onderdeel van de Raja yoga, en uiteraard komen de andere onderdelen van deze yoga ook aan de orde. Op deze wijze werkend kunnen we u een breed lesprogramma aanbieden.

Raja yoga is een methodiek waarbij gebruik wordt gemaakt van diverse technieken, waaronder: fysieke houdingen, ademhalingsoefeningen, energieoefeningen en concentratieoefeningen.

Leren ontspannen is voor veel mensen een belangrijke reden om yoga te beoefenen. Ontspannen is het loslaten van spanning die in het lichaam aanwezig is. De spanning die wij dagelijks in ons lichaam opbouwen kan worden vrijgemaakt door onze geest en dan met name ons denken te leren ontspannen. Dit kan op verscheidene manieren zolang de activiteit maar niet belastend is. Onze school maakt onder andere ook gebruik van klank en visualisaties waarbij het denken tot rust kan komen.
Door je lichaam te (leren) voelen kom je veel te weten over jezelf. Dit leidt tot meer evenwicht en harmonie in het dagelijkse leven en een hoger bewustzijn. Als je bewuster wordt van je lichaam ga je ontdekken dat je denken een grote invloed heeft op het welzijn van je lichaam. Je kunt in dit verband je lichaam beschouwen als een spiegel van je gemoedstoestand.

Fysieke houdingen bevorderen de werking van alle vitale functies, zoals onder andere: ademhaling, bloedsomloop, zenuwstelsel, hormonale stelsel en spijsvertering. De doorbloeding wordt gestimuleerd door een intensieve afwisseling van spanning en ontspanning in de verschillende spiergroepen. De ademhaling heeft een centrale plaats in de uitvoering van de fysieke houdingen. Door regelmatig te oefenen worden de spieren en gewrichten soepeler en neemt het bewegingsapparaat zijn natuurlijke staat aan. Een soepele wervelkolom is van vitaal belang voor het functioneren van de organen. Een diepe ontspanning is van grote betekenis voor het zenuwstelsel.

Een natuurlijke verdeling van onze energie is een doelstelling van de Yogabeoefening. Door onze sterke mentale gerichtheid van activiteiten (lezen, analyseren, praten etc.) is de energie bij velen van ons in het hoofd geconcentreerd. Hierdoor is er minder contact met bijvoorbeeld de onderkant van ons lichaam. Door de beoefening van Yoga wordt het contact met ons totale lichaam hersteld. Op energetisch niveau worden blokkades die zijn ontstaan door spanningen verminderd en wordt de aandacht verlegd naar het gevoel. Dit voelen van het lichaam als levend veld van energie is heel kalmerend. Ons denken wordt rustiger en daar waar in het lichaam spanningen zijn kan ruimte worden gecreëerd.

Een belangrijk hulpmiddel bij de Yogabeoefening is concentratiebeoefening. Door het leren richten van onze aandacht, zijn we beter in staat ons te ontwikkelen in harmonie met onze omgeving. Als onze aandacht naar binnen wordt gericht dan kunnen we geleidelijk aan een bewustzijn van stilte en rust in onszelf ervaren.